. Сектор образование
Средно образование
За 2011 г. са намалени средствата за национални програми за развитие на средното образование. Това ще затрудни функционирането на част от извънкласни и извънучилищни дейности и уплътняването на учебния процес.Предлагаме в бюджета за 2011 г. да се планират допълнителни средства минимум в размер на 56 млн. лв. в т.ч. за :
1. Поетапното въвеждане на целодневната организация на учебния ден за учениците от І клас - допълнително 5,0 млн. лв.;
2. Пълния задължителния обхват на децата на 5 годишна възраст в детските градини - допълнително 7,0 млн.лв.;
3. Националната програма „Оптимизация на училищната мрежа”, мярка „Изплащане на обезщетения на персонала” и мярка „Без свободен час” – 20,0 млн.лв.;
4. Модернизация на професионалното образование, обновяване на учебно-практическите бази оборудването в професионалните училища, работилници, лаборатории и др. - 4 млн.лв.;
5. Капиталови разходи за подмяна на ИКТ – допълнително 20,0 млн. лв.
Напомняме за необходимостта от бързо възстановяване на правото в средното образование да се работи със 100 % достигнатия Единния разходен стандарт за финансиране на дете и ученик.
Висше образование
Предлагаме в частта “Субсидия за издръжка на обучението на студентите” да се отрази реалния ръст на студентите с 10,6 % или 165 267 учащи се (в абсолютно изменение с 15 835 студенти в повече) и тя да се формира въз основа на базов норматив от 693 лв. Необходимо е да припомним, че два пъти ревизираната субсидия от бюджета на висшите училища през 2010 г. най-вече се е отразила на основния компонент за издръжката на обучението, какъвто е базовия норматив. Той, на практика, се редуцира от 963 лв /2009/ на 693 лв.(2010), а в проекта на бюджета за 2011, гласуван на първо четене в Народното събрание, е намален на 630 лв.
Предложението за промяна се отнася до Приложение № 1 към чл. 6, ал. 2, както и до новите трансфери от бюджета на Министерството на образованието, младежта и науката за държавните висши училища, формирани на базов норматив от 693 лв. и увеличени с 22 069 400 лв. за 2011 г.
По проектобюджета на НЗОК за 2011 г.
В представения последен вариант на проект за Закон за бюджет на НЗОК за 2011 г. бюджетът по приходите и трансферите е на обща сума 2.633,730 хил. лева .
Здравноосигурителните плащания са увеличени с 8 млн. лв. , което е крайно недостатъчно за ритмично изплащане от НЗОК на извършените здравни дейности от лечебните заведения през цялата следваща година.
По - важното обаче е, че като цяло, парите не са повече, а са извършени счетоводни операции с които се цели да се прикрие недостигът на финансови средства в бюджета на НЗОК за 2011 г :
1. Касата ще предостави трансфери от 340 млн.лева на МЗ за заплащане на медицинска помощ и лекарствени продукти, които няма да са достатъчни за МЗ да се разплаща за спешна, психиатрична помощ и др. Ще се повтори практиката от 2010 г.- болниците не са получавали пари от МЗ за спешна помощ , хемодиализа и психиатрия от месец юли. До края на годината за тази цел ще са нужни още 58 млн. лева.
Такива прехвърляния на плащания от един публичен фонд (НЗОК) в държавно ведомство (МЗ), са незаконосъобразни, тъй като НЗОК сключва договори с изпълнителите за заплащане на извършени здравни услуги само на ЗЗОЛ. МЗ не е изпълнител на здравни услуги за касата и трансфериране на средства към него - това противоречи на ЗЗ и ЗЗО. Законът не позволява с пари от вноски да се финансира лечение на неосигурени. За да изпълнява своите функции, МЗ трябва да получава финансови средства от държавния бюджет.
2. През 2011 г. от предвидения бюджет на НЗОК ще се разплатят 100 млн. лева стари задължения за предходната 2010 г. Следователно се допуска отново нарушение на закона чрез безпрецедентна актуализация със задна дата на бюджета на НЗОК за 2010 г. С приемането на новия бюджет за 2011 г. няма клауза в сегашния НРД за 2010 г. неговото действие да се разпростира и върху 2011 г.
3. Цените и обемите за заплащане на медицинската помощ се определят в съответствие с бюджета на НЗОК за съответната година.
С тази промяна в ЗЗО се утвърждава остарялата практика за ценообразуване въз основа на т.нар. „остатъчен”принцип, което няма нищо общо с реалното, научнообсновано остойностяване на здравните услуги.
КНСБ не приема предложения проект на закон за бюджета на НЗОК за 2011 г., тъй като независимо от новите вътрешни бюджетни ротации на практика и през следващата година здравната система няма да получи необходимите финансови средства, въпреки обещанията на правителството за покриване на извънболничната, медикодиагстичната и болнична помощ.
ІІІ. Общински бюджети
Конфедерацията на независимите синдикати в България и Националното сдружение на общините в Република България се обединяват в следните основни предложения :
1. За транспортна достъпност и предотвратяване на опасността от бедствено положение през зимния период
• Общинската пътна мрежа е 23 000 км или около 65% от пътищата на страната. С предоставените средства в размер на 42,5 млн. лв. реално се падат по 1880 лв. на км, което е над 5 пъти по-малко от реалната необходимост – поддръжката на 1 км път струва над 10000 лв.
• В предходните години общините са дофинансирали тази дейност със собствени средства в размер до 250 - 300 млн. лв.
• През 2009 г. този принос е едва 50 млн. лв. поради намалените собствени приходи. Ситуацията през 2010 г. още повече се влошава от гледна точка на продължаващия спад на собствените приходи.
• Състоянието на пътищата е изключително тежко, а това в много населени места води до липсата на нормален достъп на населението до здравни, образователни и други обществени заведения.
ПРЕДЛАГАМЕ:
Субсидията за общински пътища да се завиши с 7,5 млн. лв. - от 42,50 на 50 млн. лв., с което да се осигури поддръжката поне на пътищата до средищни училища, болници и други центрове за публични услуги.
Тежките атмосферни условия през последните години изправиха по-голямата част от общините пред сериозни затруднения.
• През първото тримесечие на 2010 г. годишните средства за снегопочистване са изразходвани на 80%, а някъде и до 100%.
• Общините имат двойно повече натрупани задължения спрямо предходната година.
• На практика през месеците ноември - декември има реален риск общините да не са в състояние финансово да осигурят снегопочистването.
ПРЕДЛАГАМЕ:
Увеличение на средствата с 6 млн. лв. - от 14 на 20 млн. лв.
3. За минимални условия за поддръжка на общинската инфраструктура
• От 2009 година до сега капиталовата субсидия за общините е намалена 2,5 пъти. Действително през последните години основният инвестиционен ресурс на общините идва по линия на европейското финансиране.
• Усвояването на европейските средства налага извършването на предварителни разходи със собствени или от държавен трансфер средства – за отчуждаване, проектиране, финансови услуги, непредвидени разходи, съфинансиране на така наречената „финансова дупка” (за бъдещи приходи от изпълнявания проект). Това са значителни средства за общините, които не се възстановяват от проектите.
• Така има опасност 100 лева от европейските фондове да не бъдат използвани, защото не могат да бъдат поети свързаните с тях 10 лв.
• В приоритетните сфери на Европейските фондове не са включени всички елементи на общинската инфраструктура. И за тяхната поддръжка общините трябва да разчитат на държавни субсидии, поради абсолютна невъзможност да покрият тези разходи със собствени приходи.
ПРЕДЛАГАМЕ:
Увеличаване на капиталовата субсидия с 22,3 млн. лв. (от 27,7 на 50 млн. лв.)
4. За запазване на административния капацитет в общините
• През последните години общините оптимизираха своята администрация чрез ежегодни съкращения. От 2008 г. до сега са съкратени около 20% от общинската администрация.
• След актуализацията на бюджет 2010 г. бяха съкратени близо 1000 човека, а в по-голямата част от общините бяха въведени различни временни мерки, като неплатени отпуски и 4-часов работен ден. Има реално намаляване на възнагражденията на администрацията с минимум 25%, за да се гарантира все пак нормалната работа.
• Разчетите показват, че при планираните средства за 2011 г. още 2000 човека ще загубят работните си места.
• 45% от общините имат численост на администрацията до 50 човека (има и общини с администрация 15 - 20 човека). Нещо повече съществуват длъжности, освен изборните, които по закон не могат да бъдат съкратени - главен архитект, счетоводител, главен секретар, данъчни и др. Масова практика е, особено в по-малките общини, един служител да съвместява до 2 - 3 функции, което е в ущърб на качеството на работа.
ПРЕДЛАГАМЕ:
Компромисно решение - увеличаване на трансфера само с 14 млн., с което се остава далеч под нивото на началото на 2010 г. (с 12 млн. лв. по-малко), но ще позволи съхраняването на минимално равнище на кадрови капацитет в общините, способен да осигурява съответните услуги.
5. По отношение ролята на общинските бюджети в сферата на здравеопазването, предлагаме:
Преразглеждане на единните разходни стандарти във функция „Здравеопазване” за детска ясла, яслена група в ОДЗ, за медицинско обслужване в здравни кабинети в посока достигане нивото на ЗДБРБ за 2010 г. (около 7,8 млн. лв.). За да се гарантират здравните нормативи и опазване здравето на децата е наложително да се преразгледат размерите на единните разходни стандарти.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
22 ма работещи като помощник-възпитатели в детски градини в Община Нови пазар бяха валидирани с професионална квалификация
Всички те успешно положиха държавен изпит за признаване на професионалната квалификация, съгласно Държавния образователен стандарт за прид...
-
РС на КНСБ Шумен и Работнически клуб ”Спорт и здраве-ШУМЕН” Ви кани на Първомайски спортен празник Заповядайте на 2...
-
Вчера се проведе среща със зам.кмета на община Нови пазар г-н Аян Мехмедов и синдикалната организация на КНСБ в Детско и училищно здравеопаз...
Няма коментари:
Публикуване на коментар