Като цяло в оценката на едногодишното управление експертната разработка на КНСБ очертава повече негативни отколкото позитивни резултати от управлението на ГЕРБ. Днес вероятно ще бъде взето решение на Изпълнителния комитет за започване на широко експресно допитване и подготовка на протестни действия през есента. Протестите ще са регионални, национални, многопластови, в здравна посока, културна посока, осигурителна посока и т.н. Това заяви за Информационна агенция КРОСС президентът на КНСБ Желязко Христов.
Позитивно оценяваме харизмата на министър-председателя, който влага целия властови ресурс на премиерския пост, за да компенсира липсата на ясна визия за управлението на страната, както и неочаквано променящите се стратегически приоритети на правителството.
Възстановено е външното доверие към страната от европейските институции и финансирането и усвояването на еврофондовете и тук има очевидна заслуга на правителството.
Борбата срещу престъпността, съпътствана с шумни медийни кампании и полицейски акции, се възприема добре от обществеността, не е по вкуса на КНСБ, но е по-скоро все още с очаквани резултати.
Противоречиви и успешни са отношенията в преговорите с Русия по стратегическите енергийни проекти и енергийните доставки. Позитивна е оценката за възстановения трипартиен социален диалог на национално ниво, спорна е все още ефективността му на областно равнище.
Важен пробив в борбата срещу сивата икономика и гарантиране на приемливи минимални стандарти беше и разпростирането на първите два браншови колективни трудови договора, но ако те останат сами за себе си, очевидно е пиар, без истинска ефективна борба срещу сивата икономика, а повече пиарска кампания.
Антикризисните пакети от мерки, особено втория пакет от март, доведоха до редица конкретни мерки за защита на заетостта и доходите, целевите програми на пазара на труда са едни от тях за компенсиране на загубата на доход, поради преминаване на непълно работно време и въвеждане на ваучери за увеличаване на максималния размер на обезщетението за безработица на 60% от загубен доход на лицето.
Едногодишното управление беше изпълнено с поредица от непрецизни, необмислени, конюктурни, а някои от тях и стратегически грешни решения. Първите девет месеца антикризисен пакет привидно временно заяви фиска, като свали касовия бюджетен дефицит под 1% за 2009 г., но на практика прехвърли цялата тежест на задълбочаващата се икономическа криза. Целта на тази политика спешно и бързо влизане на България в чакалнята за Еврозоната не беше постигната, не беше и реалистична за постигане. Но реалните вреди за икономиката - заетостта и доходите за жалост са на лице и това не може да бъде прощавано. Те логично доведоха до рязък и силен спад в приходите на бюджета през първото тримесечие на 2010 г., ограничиха още повече полето за действие. Вторият антикризисен пакет от март, договорен в тежки интензивни преговори с всички социални партньори, промени частично политиката като включи мерки, балансиращи между подпомагането на реалния бизнес, заетостта и домакинствата и запазването на относителна стабилна фискална позиция с временно по-висок бюджетен дефицит, финансиран от фискалния резерв. За съжаление и без друго закъснелите мерки при това вече четвърти месец все още неизпълнявани в голямата си част не дават очаквания резултат. Забавените стотици милиони левове, близо година неразплатени задължения към фирмите, силно охладиха българската икономика, свиха заетостта с 250 000 души, генерираха нова вълна на междуфирмена задлъжнялост и загуба на доверие сред инвеститорите. Всичко това, според нас, заедно със забавените плащания към работниците и към бюджета ускори и задълбочи кризата, в това число и ръста на несъбраните вземания, както към фиска, така и на просрочените кредити към банковата система.
Негативна оценка заслужава, според нас, неизпълнението на ангажимента, поет от правителството за ограничаване на ръста цените на едро и шоковото увеличение с 25% на цената на газа, което беше много силен удар върху конкурентноспособността и заетостта в тежката индустрия и върху покупателната способност на населението. Повечето мерки, заложени в актуализацията на бюджет 2010 г., трябваше да бъдат предвидени още преди съставянето му през миналата година. Тогава КНСБ предупреди, че приходите са надценени, че разходите са орязани до степен непозволяваща кризисното функциониране на основни социални системи. А стратегическата цел за нулев бюджетен дефицит е една невъзможна фикция. Още тогава предупредихме , че такава бюджетна политика има прокризисен характер и ще доведе до задълбочаване, а не до излизане от рецесията на икономиката. Вместо чуваемост, тогава чухме обвинение към КНСБ от министъра на финансите Симеон Дянков, че който работи и говори с подобен език, говори срещу интересите на държавата и за нейната финансова дестабилизация. Стана очевидно и се признава от все повече експерти, в това число и членове на правителството, че това продължаващо намаление на осигурителната вноска, е финансова стратегическа управленска грешка, която час по-скоро трябва да се коригира. Политиката за социална сигурност беше поставена в несъразмерна, тясна фискална рамка спрямо законовите изисквания и права на гражданите. Това определи и замразяването на пенсиите и на техния размер през тази година и недофинансиране на системата за социално подпомагане, обричащи на сериозни лишения социално най-уязвими групи. Макар и частично поправено с актуализацията на бюджета , този извод е все още валиден, според нас. Предстои да проверим и сред членовете на КНСБ предлаганите варианти за продължаване на пенсионната реформа, които според нас са неприемливи и те не постигат основните цели за дългосрочна фискална стабилност на системата. КНСБ категорично настоява за продължаване на дебата на политическо и на експертно ниво , за намиране на балансирани решения за продължаване на пенсионната реформа в страната.
При промените в трудовото законодателство властта си позволи също в лицето на нейното мнозинство да не чуват синдикални предложения за по-разумни решения, за натрупани стари отпуски , при изпълнение на препоръките на Съвета на Европа, за въвеждане на пълно обезщетение при незаконно уволнение, както срещу предложението за превръщане на правото за пенсиониране на работника, задължения на работодателя за прекратяване на трудовия му договор.
Една година след старта на това управление не са определени новите източници и двигателя на икономически растеж. България няма своя ясна визия за развитието си с хоризонт 2020. Разчита се само на стимулите и износа при това не много видимо. Трайно и преднамерено се пренебрегва вътрешното търсене чрез стагнация на доходите и кредитите. Очакваните за така наречените търгуеми сектори на икономиката не са съпроводени с нова технологична, индустриална политика на страната, която да гарантира висококвалифицирана, качествена, устойчива заетост. Необходими са нови решения на трилемата, както ние я наричаме - фискална консолидация, нови инвестиции за устойчиво развитие и за заетост, зелени, бели и ярки инвестиции за падане на социалната държава. Все по очевидна е нуждата от предифиниране на взаимните зависимости между ръст на вътрешния брутен продукт и заетостта , между инвестициите в заетостта, както и между заетост и доходи.
КНСБ настоява за актуализация на правителствената стратегия в икономическата и социална сфера с оглед подчиняване на инвестициите и растежа на вътрешния брутен продукт , по-добро благосъстояние чрез качествена заетост чрез достойни доходи. Ето защо смятаме за неотложно да стартира реална работа между социалните партньори и правителството по национален пакт за растеж и заетост, по модела на глобалния пакт за заетост на международната организация на труда от 2009 година, все пак има постигнато принципно съгласие. Само чрез подобна видима промяна на стратегическите приоритети и политики правителството ще съумее да съхрани доверието на хората на наемния труд, да изведе страната от кризата и да гарантира изпълнението на средносрочните си цели, а те са достигането на средноевропейското равнище на доходите. В противен случай опит за налагане на решения, за които няма съгласие в ключови области, като трудово законодателство , социално - здравно осигуряване , политика по доходи и други, ще катализират социално напрежение и ще предопределят серия от протестни действия през есента на 2010 година. Днес ще бъде взето вероятно решение на Изпълнителния комитет за започване на широко експресно допитване и подготовка на протестни действия през есента. Протестите ще са регионални, национални, многопластови, в здравна посока, културна посока, осигурителна посока и т.н.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
22 ма работещи като помощник-възпитатели в детски градини в Община Нови пазар бяха валидирани с професионална квалификация
Всички те успешно положиха държавен изпит за признаване на професионалната квалификация, съгласно Държавния образователен стандарт за прид...
-
РС на КНСБ Шумен и Работнически клуб ”Спорт и здраве-ШУМЕН” Ви кани на Първомайски спортен празник Заповядайте на 2...
-
Вчера се проведе среща със зам.кмета на община Нови пазар г-н Аян Мехмедов и синдикалната организация на КНСБ в Детско и училищно здравеопаз...
Няма коментари:
Публикуване на коментар