С измененията в чл. 68 (§25) практически се елиминира точковата система, провежда се по-етапното (всяка година с по една година) увеличение на изискването за осигурителен стаж с 3 години. Не се променя възможността при достигане на 65 годишна възраст лицата (и жени и мъже) да се пенсионират независимо от осигурителния им стаж, но при условие, че имат поне 15 години действителен стаж, т.е. отработен (досега 12 действителен).
Може би трябва да се признае, че предлаганият сега вариант на увеличаване изискванията за осигурителен стаж е все пак по-благоприятен от еднократното му увеличение с три години. Това бе направено не без натиска на синдикалните действия. Но все пак, се предлага едно доста стръмно нарастване на изискванията, което поставя на изпитание правата на хората, особенно при липсата на програми за заетост и за защита на заетостта на възрастните работещи.
4.2. С измененията в чл. 69 увеличението на изискванията за осигурителен стаж е разработено по отношение на работещите в системата на отбраната, сигурността и други специални ведомства. Това е направено в поредица от норми, като ежегодните изисквания се променят с по една година, както и в общия случай на чл. 6. Едновременно и съответно на нарастналите изисквания за общ стаж се изменят и изискванията за две трети минимален осигурителен стаж в съответната система.
4.3. По отношение нормите , засягащи размерите на пенсията са направени изменения (§ 27), съответстващи на променените изисквания за стаж. С тях се прецизира, че по-високият коефициент от 3 на сто за всяка година ще е валиден за стажа над новите изисквания посочени съответно в чл.чл. 68 и 69.
Отделно е въведен нов текст, с който начинът на превръщане на осигурителния стаж от първа и втора към трета категория, само по отношение на изчисление размерът на пенсията се уеднаквява за всички осигурени лица с категориен осигурителен стаж. Т.е. по отношение преценката за правото на достъп до пенсия остава възможността за отделни категории осигурени лица да се превръща осигурителен стаж например една действителна година за три, или една действителна за две, но при изчислението на пенсията на същите лица превръщането ще се прави за всички по един и същ начин : пет към четири(втора) към три(първа). Този подход се отнася за всички категории, в т.ч. военни, учестници в мисии, подводни и летателни екипажи и пр.(три действителни за пет).
Установени са еднакви изисквания за общ осигурителен стаж (44 жени и 45 мъже) по отношение и на първа и на втора категория, с което логиката на промените става още по сложна, тъй като изискванията за осигурителен стаж към заетите в първа категория труд са занижени с по три години, по сравнение с действащите (47 за жени и 48 за мъже). От друга страна, при втора категория, се постановява увеличение и на стажа с по две години за мъже и жени. Трудно разбираема и трудно обяснима логика.
5.2. По отношение на правото на ранно пенсиониране на учителите с промените в § 5 ПЗР на КСО (§ 53) е проведено общото изискване за увеличаване изискванията за осигурителен стаж с три години в периода до 2013 г., като тук естественно се увеличават изискванията за учителски стаж.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
22 ма работещи като помощник-възпитатели в детски градини в Община Нови пазар бяха валидирани с професионална квалификация
Всички те успешно положиха държавен изпит за признаване на професионалната квалификация, съгласно Държавния образователен стандарт за прид...
-
РС на КНСБ Шумен и Работнически клуб ”Спорт и здраве-ШУМЕН” Ви кани на Първомайски спортен празник Заповядайте на 2...
-
Вчера се проведе среща със зам.кмета на община Нови пазар г-н Аян Мехмедов и синдикалната организация на КНСБ в Детско и училищно здравеопаз...
1 коментар:
Тия хора добре ли са? Искат да ни уморят за да няма на кого да датат пенисии.
Публикуване на коментар