вторник, 10 ноември 2009 г.
Становище на РС на КНСБ след срещата с народните представители
След срещата между членовете на Регионалния съвет на КНСБ с народните представители от 30 МИР на 09.11.2009, 13.00 ч. в зала 2 на Обастна управа, членовете на РС гласуваха и приеха единодушно позиция до:
ДО г-жа Ц.Цачева- Председател на Народното събрание, ДО г-н Б.Борисов-Министър председател на РБ, ДО г-н С.Дянков-Министър на финансите, ДО г-н Т.Младенов-
Министър на министерството на труда и социалната политика, ДО г-н Д. Александров-Обл.управител на Шуменска Област, ДО Д-р Ж.Христов-Президент на КНСБ
П О З И Ц И Я
по проекта на Закон за държавния бюджет 2010 г.
на РС на КНСБ Шумен - 09.11.2009 г.
В условията на задълбочаваща се икономическа и финансова криза, предложеният Бюджет 2010 е синдикално неприемлив. Той прехвърля тежестите на кризата върху хората на наемния труд и най-бедните слоеве от населението.
Заложеното разпределение от БВП през Бюджета от 38,4% е рисково, с него бюджетните системи остават недофинансирани и ще бъдат подложени на сериозно напрежение, свиване и прекратяване на дейности. За системи като социалната, здравеопазването и образованието това е пагубно.
Въпреки , че има посочени приоритетни за бюджета области, то те не са защитени с конкретни политики, насочени към тези „приоритетни” сектори.
Българското население и българският бизнес имат нужда от стимулиращи мерки за инвестиции, стимулиращи мерки за покачване на вътрешното потребление. Не е достатъчно очакването, че само износът ще бъде двигател за излизане от рецесията.
Обезпокоително е и намерението за бързо и „на всяка цена” влизане в еврозоната, без мерки за повишаване на доходите на хората за това.
В условията на криза, в центъра на бюджета би трябвало да бъде човека и неговите потребности, а не изземване на доходи от средните и нискодоходни слоеве на населението и задълбочаване на социалното неравенство. То се задълбочава и от продължаващата тенденцията за намаление, макар и незначително, на преките данъци за сметка на увеличение на косвените.
Затова КНСБ настоява за въвеждане на необлагаем минимум, равен на МРЗ за страната, каквато е широката практика в страни прилагащи плосък данък.
Предлагаме стимулиране на допълнителното доброволно осигуряване и животозастраховане, чрез въвеждане на допълнителни облекчения като приспадане от данъчната основа при подоходното облагане
- до 10 на сто за допълнително доброволно осигуряване за пенсии;
- до 5 на сто за допълнително доброволно осигуряване за безработица и квалификация;
- до 5 на сто за доброволно здравно осигуряване;
- до 10 на сто за лични вноски по договори за застраховка „Живот”.
- увеличаване необлагаемата сума от ваучерите за храна от 60 на 80 лв. и въвеждане на ваучерната система в бюджетната сфера.
С оглед на обективната икономическа и финансова ситуация, както и очакваните проблеми пред българският пазар на труда смятаме, че предвиденото 2,5 пъти намаление на средствата за активна политика в НПДЗ ще се отрази изключително негативно, както върху рисковите групи на пазара на труда, така и върху разкриването в реалната икономика на работни места за неравнопоставените групи на пазара на труда.
Не приемаме замразяването на МРЗ и замразяването на бюджетните заплати. Известно е, че България трайно заема последно място в европейската класация както по отношене на МРЗ, така и по равнище на СРЗ в секторен разрез.
Считаме че, определените приоритети в разходните политики- социален сектор, здравеопазване, образование не са обезпечени с политики и мерки като такива.
Нарастването на разходите в ДОО е основно при пенсиите –почти с 800 млн. лв. повече, което увеличение гарантира целогодишното им изплащане по размера от 2009 г. и две нови политики по отношение пенсионерите над 75 г и вдовците/вдовиците. Системата на ДОО ще зависи /над 60% / от финансиране от РБ, поради намаление както през 2009 г , така и през 2010 г. на осигурителните вноски - изключително рисково, в предвид икономическата криза.
С осигурените финансови ресурси по отношение на социалните помощи и обезщетения, по Закона за социално подпомагане, Закона за семейните помощи за деца, Закона за интеграция на хората с увреждания, Закона за закрила на детето и АМПТ правата на българските граждани не само че не са гарантирани, но и са ограничени.
Не приемаме проектът за бюджет на НЗОК за 2010 г., който предвижда ръст на приходи и трансфери с 275 404 хил. лв. спрямо 2009 г. , намаление със 196 692 хил. лв. на разходи и транфери . С него се намаляват с 34% плащанията за болнична помощ, а в същото време се увеличава резерва на НЗОК в БНБ с 647,7 млн.лв.
В проекта за бюджет на МЗ за 2010 г. разходите са намалени средно с 14,8%, капиталовите разходи са намалени с 62%, а субсидиите за болнична помощ са намалени с 21%
Считаме, че тези бюджети са пагубни за здравната система. Те залагат сериозно социално напрежение сред работещите в здравеопазването, както и ограничаване достъпа до здравни услуги на големи групи от населението.
По проектобюджета за образование можем да посочим като положителен планираният ръст на средствата в БВП от 4,05% на 4,2%, но номинално средствата намаляват с 333,644 млн.лв.
За реализирането на основните политики и програми на правителството за средното образование КНСБ счита за необходимо:
Средно претегленият стандарт на дете/ученик в държавните и общинските детски градини, училища и обслужващи звена да нарастне минимум с 10 % спрямо предлагания в проекта за 2010 г., да се увеличи стандартът за извънкласните и извънучилищните дейности, да се осигурят целево средства за ваучери на работещите в системата на средното образование в размер, не по-малък
от 50 лева на месец за едно лице.
РС на КНСБ Шумен, като има в предвид и социално-икономическата ситуация в Шуменска област: - 12,74 % безработица за м. VІІІ и 13-то място в страната по СРЗ за м.VІ от 484 лв. при 552 за страната, както и тенденцията за задълбочаване на проявленията на кризата в областта счита, че:
Така предложеният проект на Закон за държавния бюджет за 2010 г., заложил и осигуряващ минимални стандарти - обрича социалните системи на сериозен риск.
Трудовите хора в България, българските безработни, българските пенсионери, учащите и рисковите социални групи няма как да се чувстват „подкрепени в трудни времена „ и ще понесът в най-голяма степен тежестите на кризата.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
22 ма работещи като помощник-възпитатели в детски градини в Община Нови пазар бяха валидирани с професионална квалификация
Всички те успешно положиха държавен изпит за признаване на професионалната квалификация, съгласно Държавния образователен стандарт за прид...
-
РС на КНСБ Шумен и Работнически клуб ”Спорт и здраве-ШУМЕН” Ви кани на Първомайски спортен празник Заповядайте на 2...
-
Вчера се проведе среща със зам.кмета на община Нови пазар г-н Аян Мехмедов и синдикалната организация на КНСБ в Детско и училищно здравеопаз...
2 коментара:
Къде са били народните представители на ГЕРБ
къде са били депутатите от герб
Публикуване на коментар