събота, 12 април 2025 г.

СТАНОВИЩЕ НА РС НА КНСБ - ШУМЕН ПО ПРОЕКТА НА БЮДЖИТЕ НА 5 ОТ ОБЩО 10 те ОБЩИНИ НА ОБЛАСТ ШУМЕН

Проекта за бюджет за община Шумен за 2025 г. във приходната част е на обща стойност от 156 377 894 лв., формиран от местни приходи в размер на 48 933 694 лв. и трансфер от централния бюджет в размер на 107 444 200 хил. лв държавно делегирани дейности ни дава основание да сме спокойни за функционирането на държавно делегираните дейности, където имаме устойчива и висока синдикализация. В Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г. са приети размерите на основните бюджетни взаимоотношения между централния бюджет и бюджетите на общините за 2025 г., като по общини за област ШУМЕН, те са както следва: 1. ШУМЕН – основни бюджетни взаимоотношения в размер на 116 278,8 хил. лв., от тях обща субсидия за делегираните от държавата дейности е 107444,2 хил. лв., трансфери за местни дейности, в т.ч. обща изравнителна субсидия 5107,9 хил. лв. и за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища 342,9 хил. лв., целева субсидия за капиталови разходи 3384,1 хил. лв. 2. НОВИ ПАЗАР – основни бюджетни взаимоотношения – 28167,6 хил. лв., от тях обща субсидия за делегираните от държавата дейности 25000,0 хил. лв., трансфери за местни дейности, в т.ч. обща изравнителна субсидия 1649,4 хил. лв. и за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища 169,7 хил. лв., целева субсидия за капиталови разходи 1348,5 хил. лв. 3. ВЕЛИКИ ПРЕСЛАВ – основни бюджетни взаимоотношения – 16157,4 хил. лв., от тях обща субсидия за делегираните от държавата дейности 13570,5 хил. лв., трансфери за местни дейности, в т.ч. обща изравнителна субсидия 13090,9 хил. лв. и за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища 135,2 хил. лв., целева субсидия за капиталови разходи 1060,8 хил. лв. 4. СМЯДОВО - основни бюджетни взаимоотношения – 14969,4 хил. лв., от тях обща субсидия за делегираните от държавата дейности 13007,6 хил. лв., трансфери за местни дейности, в т.ч. обща изравнителна субсидия 1118,1 хил. лв. и за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища 57,0 хил. лв., целева субсидия за капиталови разходи 786,7 хил. лв. 5. КАСПИЧАН - основни бюджетни взаимоотношения – 11677,4 хил. лв., от тях обща субсидия за делегираните от държавата дейности 8299,3 хил. лв., трансфери за местни дейности, в т.ч. обща изравнителна субсидия 1030,4 хил. лв. и за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища 89,7 хил. лв., целева субсидия за капиталови разходи 828,1 хил. лв. Увеличените средства за делегираните от държавата дейности по общини от област Шумен за 2025 г. спрямо 2024 г. са както следва: • ШУМЕН – с 10 459,9 хил. лв. или 10,79 %, • НОВИ ПАЗАР – с 3179,5 хил. лв. или 14,57 %, • ВЕЛИКИ ПРЕСЛАВ – с 1501,5 хил. лв. или 12,4 %. • СМЯДОВО – с 1666,0 хил.лв или 14,68% • КАСПИЧАН - с 1429,9 хил.лв или 17,2% По функции увеличение на средствата има във функцята „Култура, спорт, почивни дейности и религиозно дело ”, като тук не са включени средствата предоставени с решение на МС 213 от 27.03.2024 г. Средствата са Община Шумен са увеличени с 1322,8 хил. лв., което е 25,27 % спрямо 2024 г. и те достигат размер на 65556,7 хил. лв. В процентно изражение за функция „Култура“ в останалите общини в област Шумен са както следва: Нови пазар – 16,7%, Велики Преслав – 31,4% и Смядово – 16,7%. И в тази функция ще настояваме увеличение на възнагражденията да е не по – малко от 10%. В процентно изражение за функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“ в останалите общини в област Шумен, те са съответно 20 % за Нови пазар и 15,3 % за Велики Преслав, 15,3% за Смядово и 15,% за Каспичан. За община Шумен има намаление с 2,8% спрямо бюджета от 2024 г. В началото на настоящата година при договарянето на работните заплати на ниво социална услуга ще се определят и конкретните по-високи размери на заплатите. Ще продължим да разчитаме на добрия социален диалог и сътрудничество с директорите на всички социални услуги от областта, в които имаме синдикални организации на КНСБ, да продължи и занапред. За работещите в тази функция ще искаме 15% ръст на основните индивидуални възнаграждения по категории персонал на база достигнати основни възнаграждения през 2024 г.. Във функция „Общи държавни служби” увеличението на средствата за служителите в общинските администрации в три общини на област Шумен, са следните, като тук не са включени средствата предоставени с решение на МС №213 от 27.03.2024 г: най – голям процент има община Смядово с 32%, община Велики Преслав с 20,7%, община Каспичан е с 20,9% . Предстои договаряне за увеличение на възнагражденията на работещите в общинските администрации и според КНСБ увеличението на възнагражденията трябва да бъде с минимум 10 %. По отношение на функция „Здравеопазване” с най-високо увеличение на средствата са общините Смядово с 14,5 % или с 24 000 хил. лв. Нови пазар с 9,1 % или 70,7 хил. лв. По-лошо стои въпросът в общините Шумен и Велики Преслав, които са с най-ниско процентно увеличение на средствата, съответно 8,05 % или 701 хил. лв. и 7,7 % или 44,5 хил.лв. Община Каспичан с 23,4% или 48,8 хил.лв. КНСБ ще продължи да настоява пред Министерски съвет да се предвидят допълнителни средства за увеличение на работните заплати на работещите в Детско и училищно здравеопазване. На всички е известна острата нужда от персонал в тази сфера и затова е необходимо да се действа приоритетно в тази насока. Също така важен приоритет за КНСБ е подписването на Отраслови КТД „ Здравеопазване“ където да бъдат разписани началните основни заплати по категории персонал. Исканията на КНСБ са община Шумен са от 10 – 12% ръст на основните възнаграждения за работещите в делегираните дейности в здравеопазването. За функция „Образование” средствата за 2025 г. по общини са както следва: • Шумен – в размер на 70897,6 хил. лв., увеличение с 7740,2 хил. лв. или 12,26 % спрямо 2024 г. • Нови пазар – в размер на 15015,1 хил. лв., увеличение с 1536,1 хил. лв. или 11,3 % спрямо 2024 г. • Смядово – в размер на 4 491,6 хил. лв., увеличение с 379,8 хил.лв. или 14,5 % спрямо 2024 г. • Велики Преслав – в размер на 6043,1 хил.лв., увеличение с 318,4 хил. лв. или 20,0 % спрямо 2024 г. • Каспичан – в размер на 5815,8 хил.лв, увеличение с 836,9 хил.лв или 16,8% Увеличението на основните работни заплати от 1 март 2025 г. на педагогическите специалисти в училищата и детските градини в всички общини в област Шумен е 15 %, съгласно подписания анекс от 03.04.2025 г., а за непедагогическия персонал – съобразно договорените параметри в Отрасловия колективен трудов договор за предучилищно и училищно образование. В отделни малки учебни заведения в област Шумен поради недостиг на финансови средства има затруднения в изплащането на социалните придобивки, договорени с колективен трудов договор. Става въпрос за училище в община Велики Преслав. Продължаваме да смятаме, че ускореното повишаване на възнагражденията в сферата на образованието е ключ към по-добър престиж на учителската професия и повишаване качеството на образованието и резултатите от учебно-възпитателната работа. Приветстваме обществените ангажименти на община Шумен: - ФОНД „ИСКАМ БЕБЕ“ – 30 000 лв. за подпомагане на семейства и лица при ин-витро процедури; - ФИНАНСОВА ПОМОЩ ЗА ЛЕЧЕНИЕ – 40 000 лв. за подпомагане на гражданите на общината при лечение; - ОБЩИНСКИ ФОНД „КУЛТУРА“ – 80 000 лв. за финансиране на културни проекти и творчески продукти. проекти и творчески продукти; - ДРАМАТИЧНО-КУКЛЕН ТЕАТЪР - 70 000 лв.; - СИМФОНИЕТА - ШУМЕН –50 000 лв. ; - „ШУМЕН ПЪТНИЧЕСКИ АВТОТРАНСПОРТ“ ООД – 90 000 лв. за поевтиняване на градския транспорт за пенсионери и многодетни майки; - ОБЩИНСКИ ПРИЮТ „ТОНКА ПЕТРОВА“ –100 000 лв. за храна, медикаменти и медицинска помощ на безстопанствени кучета и котки; В тези ангажименти не става ясно освен с 200 000 хил.лв от преходния остатък от бюджет 2024 г. с каква сума ще бъде финансиран ремонта на детско отделение, но нашето предложение е за допълнителни 300 000 лв за ремонт на отделението! В името на обществения интерес, най-добрия интерес на децата и хората в неравностойно социално положение, организирането и управлението на всички тези дейности делегирани от държавата, да е решено чрез утвърждаването на висококвалифицирани специалисти, като се прилагат принципите за осигуряване на лесен достъп до услугите, комплексна подкрепа чрез различни дейности, ефективно и ефикасно управление на услугите и дейностите, гъвкаво използване, насочване и управление на специалистите осъществяващи различните дейности, умеещи да прилагат мерки по превенция на напрежението и професионалното прегаряне в работна среда, висока ефикасност, целесъобразност и законосъобразност на средствата за финансиране на дейностите както прозрачност при разходването им, при добра съгласуваност със Синдикалните организации и представители на работниците и служителите и договорени отношения в КТД. Редно би било да се направи анализ на това, колко от работещите в гореописаните дейности са в пенсионна възраст, отговарят ли на образователните изисквания за заемане на длъжността с оглед, както повишаването на качеството на услугите, така и за даване на шанс за развитие на младите хора. С оглед прозрачността и конкурентното начало изказваме становище, че за нас ръководните длъжности в системите на здравеопазването, социалните дейности, образованието, културата и туризма би следвало да се заемат с конкурс по Кодекса на труда, закона за лечебните заведения и други нормативни документи, в случаите в които това не е изрично регламентирано, чрез подбор с открита и прозрачна процедура. Идеята на конкурса /подбора/ се състои в това, работодателя да може на базата на състезателното начало да подбере най – подготвения допуснат за участие кандидат. Необходимо е да се отбележи, че съгласно чл.90, ал.1 от КТ длъжностите, които ще се заемат с конкурс се определят в закон, в акт на Министерски съвет, на министър или ръководител на друго ведомство или от работодателя. Необходимо е да бъдат разписани критерии за подбор, според които, като необходимо изискване за ръководител/управител/ Директор е посочено висше образование по релевантна специалност за съответната услуга или дейност. Напомняме и за нашето становище по отношение на ръста в общинските предприятия в които все още възнагражденията гравитират около минималната работна заплата за страната, нещо, което искаме да се промени и настояваме и в тях за ръст на основните възнаграждения с 15 %. Размера на преходните остатъци за нас е притеснително голям, субективния начин на разпределение и разходване на средствата също би следвало да бъде преустановен в посока обективация на критериите в изпълнение на чл.37 от КТ и подзаконовата нормативна рамка! При защита правата и интересите на българските работници и служители КНСБ използва различни подходи като социалният диалог е един от най-силните и ефективни инструменти. В продължение на години РС на КНСБ – Шумен в конструктивен дух, с експертни аргументи води преговори, заявява позиции, формулира искания, изразява становища и по този начин успява да постига балансирани, и приемливи за всички решения. КНСБ като най - голямата обществена и неправителствена организация ще е отговорен социален партньор на всички общини в Шуменска област, както в тристранния социален диалог, така и в колективното трудово договаряне. С уважение, Радостин Павлов Областен координатор на КНСБ - Шумен

Няма коментари:

Подписа се Общински колективен трудов договор за системата на предучилищното и училищно образование за Община Шумен

Уважаеми колеги, партньори и съмишленици, С чувство на удовлетворение и дълбока признателност отправяме благодарност към всички, които имаха...