вторник, 23 януари 2024 г.
Становище на РС на КНСБ, свързани със преминаването им във функция образование и на практика закриването на Детските ясли в България.
Становище на РС на КНСБ - Шумен
Относно внесени промени в Народното събрание вх№ 48-254-01-83/ 02.12.2022 г. в Закона за предучилищното и училищно образование, свързани със закриването на Детските ясли в България.
Детските ясли са организационно обособени структури, в които екип от медицински и други специалисти осъществява отглеждане чрез грижа за опазване и укрепване на здравето, възпитание и обучение на деца от тримесечна до тригодишна възраст. В детските ясли децата се разпределят в яслени групи, както следва:
1. Кърмаческа яслена група, в която се приемат деца от тримесечна до десетмесечна възраст. Кърмаческите яслени групи са само дневни.
2. Смесена яслена група, в която се приемат деца от десет месеца до тригодишна възраст.
(2) Броят на децата в една яслена група е:
1. в кърмаческа група - от 6 до 8 деца;
2. в смесена дневна група - от 8 до 16 деца;
3. в смесена седмична група - от 8 до 12 деца;
4. в групи с деца с увреждания или хронични заболявания - от 6 до 8 деца.
По отношение на психомоторната периодизация на развитието, децата логически са разпределени в съответствие с потребностите и особеностите в развитието им, както следва:
Кърмачески период – до 12 месечна възраст. Отличава се с бързи темпове на физическо и психическо развитие. Теглото се утроява, ръстът нараства с около 50%, прорязват първите 6-8 зъба. Кърмачето прохожда, изговаря първите думи, придобива сръчност и навици. Друга характерна черта на периода е имунобиологичната незрялост на детето, която определя и характера на кърмаческата патология, която е висока и тежка. Тези особености обуславят и по-високата, в сравнения с други възрастови периоди, смъртност. Кърмачето се нуждае от индивидуално обслужване, което в естествена среда се осъществява от майката, а в условията на Детски ясли от обучен и квалифициран персонал.
Психическо развитие в кърмаческа възраст:
- 3 месеца Държи главата постоянно изправена, реагира с усмивка, гука често и продължително, следи обекти с очи и обръща глава следейки ги.
– 4 месеца Посяга към предмет, който е видяло, координира действията на ръка с очи, смее се с глас, рита от удоволствие при закачки, активно обръща глава по посока на звука. Първи условен рефлекс – познава майка си (първосигнално – очаква удоволствие). Изразява недоволство при контакт с непознати.
– 5 месеца Изправя се на длани, обръща се от гръб на корем. Обхваща предмет с 2 ръце, извършва манипулации с него.
– 6 месеца Седи седнало, опитва се да пълзи, само взема играчки, хваща предмет с 1 ръка и свободно манипулира, гукането се заменя със срички (случайно)
– 7 месеца Пълзи самостоятелно, стои седнало добре, хваща здраво, чрез радиален захват, произнася по-продължително сричките, богати и адекватни емоции.
– 8 месеца Първи условен второсигнален рефлекс – детето търси с поглед предмет или лице, за което го питат т.е. разбира съдържането на думите, играе активно, хваща се за кошарата. Ползва опозиция на палеца. Спира ръката до предмета и хваща, противопоставяйки палеца.
– 9-10 месеца Стои на крака стабилно, обикаля само кошарата, ходи водено за една ръка,изпълнява поръчки с казване и показване, различен подход към различните играчки. Повтаря по подражание, радва се на „Браво”
– 11-12 месеца Ходи, водено за една ръка. Стои само право. Прохожда. Смислени думи със съдържание. Активен речник до 20 думи. Изпълнява поръчки, разбира кога му се забранява, пие от чаша самостоятелно. На 1 година и 6 месеца ходи в права линия.
Период на ранното детство – от 1 до 3 години. В този период растежа се забавя, голямата фонтанела се затваря, завършва прорязването на зъбите, интензивността на нервно-психологическото развитие все още е голямо. В тази възраст се развиват интензивно и се усъвършенстват придвижването в изправено положение и говора. Характерно е бързото развитие на емоциите свързани с контактуването с околната среда. По-големите възможности за придвижване на детето и любознателността му се отразява върху заболяваемостта и смъртността. Зачестяват острите заразни заболявания, инциденти с отравяния, изгаряния, аспириране на предмети, гърчове по фибрилни, възбудни, травматични и други причини, и др.
При изготвянето на закона за здравето, Детските ясли попадат във Функция „Здравеопазване“, тъй като ранната детска възраст е възприета като възраст, с особено висок риск за здравето и живота на децата. В ранното детство, повече от всеки друг период от живота на човека има риск от поглъщане и задушаване с предмети - поради високата двигателна активност и ниската социална зрялост, от гърчове с различна етиология - поради обща незрялост на мозъка и мозъчната кора, от внезапна детска смърт - все още с неизяснена етиология, поради високата податливост на заразяване с вирусни инфекции, включително и такива засягащи мозъка и централната и периферна нервна система, често завършващи с летален изход или доживотна инвалидизация.
Персонала в Детските ясли е приоритетно медицински и поради състоянията на спешност. Обучен е да оказва първа помощ и да разпознава клиничната картина на описаните заболявания и състояния. Екипите на Детските ясли работят и развиват всички психични сфери, в съответствие с програмите им за отглеждане и възпитание, съобразно периодизацията в развитието и най-подходящите методи на стимулране. Медицинските сестри, особено тия с детски профил, са обучени да провеждат говорни занятия, музикални занятия, упражнения, развиващи символичната игра, двигателни упражнения, както и да подготвят децата за тържества, свързани с различни празници.
Адмирираме въведените промени Наредба 26 /ДВ. бр.53 от 8 Юли 2022г./ с възможности за обучение на персонала и влизането на други и повече специалисти, както и по значимото професионално присъствие на педагози в институциите за предоставяне на услуги за деца до 3-годишна възраст.
Детските ясли разполагат с възпитател в съответствие с Наредба 26, който има функциите на методически ръководител на медицинския персонал и който съблюдава провеждането на занятията и упражненията да съответства на изискванията за развитие в съответните възрастови групи и периоди при децата. Броя на децата в група е изрично съобразен с основния приоритет - да се запази живота и здравето им, което в условията на детска градина не може да бъде постигнато, т.к педагогическия персонал няма да успява да откликва адекватно при възникване на медицински риск в условията на голяма група или поради липсата си на медицинска квалификация и подготовка.
Поради описаните по – горе аргументи РС на КНСБ Шумен е категорично против така предложените промени, Детските ясли да бъдат на практика закрити и преобразувани в Общински Детски градини и да преминат от Функция „Здравеопазване“ във Функция „ Образование“.
Областен координатор на РС на КНСБ Шумен
Радостин Павлов
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
22 ма работещи като помощник-възпитатели в детски градини в Община Нови пазар бяха валидирани с професионална квалификация
Всички те успешно положиха държавен изпит за признаване на професионалната квалификация, съгласно Държавния образователен стандарт за прид...
-
РС на КНСБ Шумен и Работнически клуб ”Спорт и здраве-ШУМЕН” Ви кани на Първомайски спортен празник Заповядайте на 2...
-
Вчера се проведе среща със зам.кмета на община Нови пазар г-н Аян Мехмедов и синдикалната организация на КНСБ в Детско и училищно здравеопаз...
Няма коментари:
Публикуване на коментар