Съгласно Директивата на ЕС 2008/6/ЕО на Европейския парламент, приета през 1997 г. държавите-членки трябва да гарантират предоставянето без прекъсване на универсалната пощенска услуга / УПУ/ на всички потребители в цялата територия на страната, на достъпни цени и с определено качество.
След отпадането от 1 януари 2011г. на установения държавен монопол върху УПУ, българската държава, чрез възлагане, вмени това задължение за срок от 15 години на „Български пощи” ЕАД . Преценено бе, че в момента дружеството е единствения пощенски оператор, който има изградена пощенска мрежа и разполага с ресурса да осигури изпълнението на УПУ на територията на цялата страна, вкл. и в труднодостъпните райони, с определено качество и на достъпна цена.След извършеното преструктуриране и съкращението на над 1000 човека през 2010 г., „Български пощи„ ЕАД приключиха финансовата година 2010 г. с печалба над 440 хил. лв., достигайки месечен оборот над 1 млрд. лв. Независимо от това, че дейността на дружеството е подчертано социална, то следва да бъде управлявано балансирано. Припомняме че „БП” ЕАД осигурява достъп до пощенската мрежа на алтернативните доставчици на пощенски услуги и не само улеснява пощенското обслужване на населението, стимулира развитието на бизнеса, но и е част от националната сигурност за недопускане на терористични акции.
В рамките на 27-те държави членки на ЕС няма случай на приватизация на пощенските услуги, с изключение на придобиване на миноритарен дял в Белгия.
Ръководството на КНСБ счита, че направеното предложение от група депутати за изваждане на „Български пощи„ ЕАД от т.нар. забранителен списък за приватизация, нарушава Директива 2008/6/ ЕО на Европейския парламент, свързана с пълното изграждане на вътрешния пазар на пощенски услуги в Общността. В тази връзка, независимо от изваждането от дневния ред на НС за 07.07.2011г. на проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, настояваме за оттегляне на депутатското предложение за изваждане от забранителния списък и приемане на Стратегия за развитието на „Български пощи” ЕАД, която да осигури развитие на дружеството, без да е необходима неговата приватизация. Това ще гарантира изпълнението на евродирективата за предоставяне на универсалната пощенска услуга без прекъсване за всички потребители на цялата територия на страната на достъпни цени и с необходимото качество.
Няма коментари:
Публикуване на коментар